Oppimisympäristöjen kehittäminen
Kehittämistoiminnalle asetetut tavoitteet on muotoiltu kahden tavoitteen alle. Ensimmäisen tavoitteen
toiminnalla luodaan yhteinen näkemys siitä, millainen oppimisympäristö lisää
lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja edistää hänen kehittymistään ja
oppimistaan sekä millaisia kehittämistarpeita tämän hetkissä
oppimisympäristöissä on. Lähtötilanteen kartoittamisen jälkeen lähdetään yhdessä
ammattikorkeakoulun, kehittämisyksiköiden henkilöstön ja lasten kanssa
suunnittelemaan uudenlaisia ratkaisuja oppimisympäristöihin.
Hankkeen konkreettisena tuloksena tavoitellaan lapsen
osallisuuden näkyvää lisääntymistä. Näin ollen Lahden ammattikorkeakoulun kanssa tehtävän
kehittämistyön rinnalle tuodaan kehittämisyksiköiden oman työn kehittämisen
näkökulma.
Kehittämistyö on aikataulutettu niin, että ammattikorkeakoulun
kanssa tehtävän yhteistyön tiivis vaihe ajoittuu keväälle 2018 ja
kehittämisyksiköiden omien kehittämiskohteiden parissa työskennellään
tiiviimmin toimintakauden 2018- 2019 aikana.
Oppimisympäristöratkaisujen testaaminen ja edelleen kehittäminen
Toisessa tavoitteessa jatketaan kehittämistyötä testaamalla
luotuja oppimisympäristöratkaisuja. Hankkeessa muodostetaan kehittämisryppäitä, joissa edelleen kehitetään, testataan ja tuotteistetaan
luotuja ratkaisuja. Tarkoituksena on löytää uudenlaisia ratkaisuja ja
toimintatapoja olemassa oleviin oppimisympäristöihin. Tarkempaa suunnitelmaa
testaamisen ja edelleen kehittämisen tehdäään siinä
vaiheessa, kun nähdään millaisia ratkaisuja oppimisympäristöihin on
ensimmäisessä tavoitteessa kehitetty.
Hyvä, asiallinen ja ajankohtainen kirjoitus! T. Pasi Salmi
VastaaPoista